lauantai 17. syyskuuta 2011

Sairaana vauvan kanssa?

Viime aikoina olen pohtinut erilaisia tilanteita, mihin vauvan kanssa mahtaisi joutua. Lähipiirissä on ollut kovaa flunssaa ja vatsatautia ja tautikammoisena olen nyt alkanut miettiä, miten pärjäisin kipeänä vauvan kanssa... tai miten pärjäisin kipeän vauvan kanssa... tai miten pärjäisin kipeänä kipeän vauvan kanssa.

En ole koskaan kaatunut sänkyyn flunssan takia, mutta nyt ihoa ja päätä särkee kovasti ja olo on todella voimaton. Tästä kyllä selvitään, mutta vauvan nokka vuotaa ja toivon, ettei hän flunssaannu pahemmin.

Mutta se, mitä oikeasti haluaisin tietää - ja haluaisin siis kuulla teidän kokemuksia/mielipiteitä - on se, että jos minulle nyt iskisi vatsatauti ja joutuisin tekemään tuttavuutta vessanpöntön kanssa, niin miten hoidan samalla lasta? Jos mies on töissä (yrittäjä ---> pakko olla töissä), niin miten pärjäisin? Olen viimeksi sairastanut oksennustaunnin ehkä 17-vuotiaana, jolloin olin 15 kiloa kevyempi kuin nyt. Niihin aikoihin aina vatsataudin saadessani olin todellakin sängyn oma. Jos yritin nousta, alkoi pyörryttämään. Voihan olla, että astetta raskaampi kehoni kestäisi taudin nyt, mutta mitä jos ei kestäisi? Miten olette hoitaneet lasta vatsataudissa? Tai mitä pitää tehdä, jos vauva saisi vatsataudin? Onko se kovinkin todennäköistä?

Toivon, että selviäisimme syksystä vähin vaurioin, mutta haluaisin myös varautua pahimpaankin. Olen tajunnut, että minulla ei ole mitään hajua siitä, mitä pitäisi tehdä sairaan vauvan kanssa. Olisin ihan kädetön, jos näin kävisi. Ja tästä pääsemmekin seuraavaan asiaan: mitä puette vauvallenne päälle, jos hän nukkuu päikkäreitä pihalla tässä - aavistuksen viileässä - säässä? Kaikki aina sanovat, että vauva kyllä huutaa kuumissaan, mutta huutaako myös kylmissään?

terkuin,

kädetön, jalaton ja avuton ekakertamami

ps. Onko normaalia, että vauva kääntyi silloin eräs päivä monta kertaa omin avuin vatsalleen, mutta nyt yhtäkkiä kadotti taidon? Yrittää kyllä, mutta ei enää onnistu itsenäisesti kääntymään.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti